A Google Trends és még több trend

Forrás: Mary Ellen Bates – Google Trends and More Trends
(A fordítás a MIBE Hírlevél számára készült.)

A Google sok érdekes elemzést készít az emberek internetes szokásairól. A 2006-tól működő Google Trends lehetővé teszi, hogy lássuk, melyek a Google-ben leggyakrabban keresett szavak és kifejezések. Összehasonlíthatjuk a relatív gyakoriságát két különböző szónak, kifejezésnek is. Kíváncsi voltam arra, hogyan keresnek az emberek – H1N1 vagy „swine flu” (sertésinfluenza) kifejezésekkel, illetve arra, mikor történt a váltás a sertésinfluenzáról a H1N1-re. Vesszővel elválasztva, beírtam a swine flu és a H1N1 kifejezéseket [„swine flu, h1n1]. A keresés eredménye szerint októberig leginkább a sertésinfluenza keresőkifejezést használták többen, majd ez után történt a váltás – arra hivatkozva, hogy az influenza a H1N1 törzsbe tartozik. Az eredménynél az is látható, hogy a keresési tendenciák meghatározott országokban, városokban, miben térnek el.

A következő állomás a Google Insights for Search ami a Google Trends összes funkcióját tartalmazza néhány érdekes szolgáltatással kiegészítve. A korábbi keresést lefuttatva egy világtérképet kapok eredményül, melyen kiemelten szerepelnek azok a városok, ahonnan adott kifejezésekre a legtöbb lekérdezés történt. Látható, hogy a sertésinfluenza és a H1N1 közül melyik volt gyakoribb kifejezés, valamint egy listát is kapunk arról, melyik kifejezést használták ezek közül mostanában. E cikk írása idején a leggyakrabban használt keresőkifejezések közé tartozik a kínai karakterekkel leírt H1N1 (a comScore szerint Kína több internethasználóval rendelkezik, mint bármely más ország) és a H1N1 tünetek (“Hallottam róla – mit tegyek, hogy elkerüljem?”)

A Google Domestic Trends – bár egyelőre csak az USA-ban használható – szintén tartalmaz néhány érdekes funkciót. Lényegében az amerikai értékpapír-piaccal és az egyéb gazdasági mutatókkal kapcsolatos lekérdezéseket hasonlítja össze. Szeretné tudni, hogy az utóbbi években volt-e összefüggés a tartós fogyasztási cikkek és néhány legnagyobb gyártó árfolyama között? Kiválasztottam a tartós fogyasztási cikkek kategóriát, valamint a Standard & Poor’s 500-at, a General Electric-et és a Whirlpool-t. Az eredményeket látva, a tartós fogyasztási cikkek iránti érdeklődés állandó, a GE és a Whirlpool rosszabb, mint a S&P 500, a GE pedig továbbra is küzd.

A Google legújabb elemző szolgáltatása a Google Trends for Websites. Megad egy vagy több webcímet, a Google pedig megmutatja azt, hogy hány egyedi látogató nézte meg ezeket, melyik országból/államból jöttek, mutat más weboldalakat, amiket szintén meglátogattak, és keresőkifejezéseket, amikre még kerestek. Csak úgy, mint ahogy Google Domestic Trends túllépett a keresőkifejezésken, hogy összehasonlítsa a pénzügyi trendeket, Google Trends for Websites kiterjeszti a látókörét, és analizálja a webforgalomban rejlő információkat számos külső forrást felhasználva.

A weboldal szerint, a Google “különböző forrásokat kombinál, mint például a Google összesített keresési adatait, összesített opt-in anonymus Google Analytics adatait, fogyasztói munkaközösség adatait, valamint egyéb harmadik fél általi piackutatásokat”. – Boldogabb lennék, ha nagyobb rálátásom lenne arra, hogy a Google milyen adatokra támaszkodik.

A Google Trends for Websites csak a nagy forgalmú webhelyeken működik jól, de hasznos eszköz lehet az oldalak viszonylagos népszerűségének figyeléséhez, illetve ötletadó is lehet az alternatív keresőkifejezések terén. A vállalatok számára ez egy gyors megoldás arra, hogy összehasonlítsák a saját webforgalmukat a versenytársaikkal, valamint hogy milyen keresőkifejezésekkel találták meg őket. Nézzük például a forgalom változásait a földrajzi régió, és az idő múlása szerint a McKinsey & Co., a Deloitte és az Accenture weboldalainak esetében, valamint azt, hogy az emberek milyen más (pl. hasonló nevű) oldalakra látogattak el. Arra is használtam ezt, hogy nagyjából felmérjem a szervezetek relatív befolyását. Miközben az autizmusról kerestem információkat, találtam néhány autizmussal kapcsolatos társaságot. Mikor a weboldalak címeit beírtam a Google Trends-be, azt is láttam melyik oldalnak volt a legtöbb forgalma – ez egy lehetséges mutatója annak, hogy melyik vállalkozásnak van a legnagyobb befolyása a fogyasztói térre.

Bár ezek nem hagyományos kutatási eszközök, az összes ilyen Google Trend hasznos lehet annak elemzésében, hogyan viselkednek és gondolkodnak a weben keresők – természetesen összesítve.

Forrás: Mary Ellen Bates – Google Trends and More Trends
(A fordítás a MIBE Hírlevél számára készült.)

  • facebook
  • twitter
  • Google+
  • e-mail

3 hozzászólás

    • 2009. december 13. vasárnap at 20:55
    pattomi

    Erdekes! Tetszik!
    Koszonom, hogy megosztottad!

    • 2009. december 13. vasárnap at 20:55
    wildgica

    Ah, nagyon szívesen! :)

  1. Hírlevél – 2009. december | Magyar Információbrókerek Egyesülete

Vélemény, hozzászólás?

Copyright © 2004-2016 wildgica.hu Minden jog fenntartva.